Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

3.3.2025

V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na Florenci. Předpokládané náklady celého projektu v pražském uzlu včetně dvou samostatných tunelových tras činí 185 miliard korun.

Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

Budoucí podobu nových tratí v pražském železničním uzlu veřejnosti představila Správa železnic. Ze tří základních návrhů ze studie proveditelnosti tuto variantu vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy a doplnila ji o další čtyři podzemní zastávky. Regionální doprava bude převedena pod zem, dálková naopak zůstane na povrchu. Příměstské vlaky v metropoli využívá stále více cestujících. To je třeba zohlednit i při plánování dalších železničních tratí. Správa železnic proto už před několika lety zadala studii proveditelnosti, která řeší budoucí podobu železničního uzlu. 
„Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala nejvhodnější variantu, v rámci které se v centru Prahy vybudují dvě tunelové trasy v délce 10,6 kilometru a pět nových stanic. Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Kapacita každého tunelu bude až 16 vlaků za hodinu v každém směru. „Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ popsal plány ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.  
Schválený záměr se nyní zanese do strategických dopravních plánů, při jeho přípravě bude Správa železnic spolupracovat se státními institucemi i samosprávou. Upraví se rovněž zásady územního rozvoje a územní plány.  
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Ve vlacích se v roce 2024 našlo více než 19 tisíc zapomenutých předmětůVe vlacích se v roce 2024 našlo více než 19 tisíc zapomenutých předmětů

28.2.2025 - Vysavač, velký nástěnný obraz nebo snowboard. I takové předměty cestující zapomněli v průběhu uplynulého roku ve vlacích Českých drah. Za celý rok 2024 bylo evidováno 19 090 nalezených předmětů. Celkem 9 378 věcí se podařilo… »

V ČD Minibarech se nejvíce prodává kávaV ČD Minibarech se nejvíce prodává káva

25.2.2025 - Více než 74 tisíc litrů kávy si v uplynulém roce objednali cestující z minibarů ČD. Káva společně s pivem, balenou vodou a čajem patřila mezi nejprodávanější položky. Zákazníci si také pochutnali na croissantech, bagetách nebo… »

Loni ve vlacích přibylo cestujících s handicapemLoni ve vlacích přibylo cestujících s handicapem

22.2.2025 - V roce 2024 opět přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo s nimi více lidí se zdravotním handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při celkem 9 348 přepravách. Do provozu zároveň uvedl dalších 114… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika